
Мотивація навчання
Рекомендації для батьків
щодо підвищення мотивації навчання учнів підліткового віку
- Вселяйте в дитину впевненість, що у неї все неодмінно вийде. Розповідайте про те, які проблеми у навчанні виникали у вас в дитинстві.
- При низькій мотивації дитина прагне не до досягнення успіху, а до уникнення невдачі Пояснюйте дитині її невдачі не низькими розумовими здібностями, а недоліком прикладених зусиль.
- Будь-яка людина виконує діяльність із задоволенням тільки тоді, коли вона розуміє, для чого це потрібно. Підліток не знає, де йому можуть знадобитися знання з фізики, хімії, алгебри чи інших предметів? Покажіть ці області. Причому, бажано, щоб знання були потрібні саме сьогодні, так розуміння того, що ці знання будуть потрібні через кілька років, не є мотивуючим чинником.
- Успіх породжує успіх. Допоможіть дитині, якщо вона не знає, що робити далі, похваліть, якщо домоглася успіху, розумною критикою дайте їй поштовх для подальшого розвитку. Говоріть їй, що помилки роблять всі, і це абсолютно нормальне явище – на помилках вчаться. Найкраще джерело мотивації неуспішного учня – це свідомість того, що у нього щось виходить.
- Не поспішайте полегшити працю підлітка (зробити за нього домашнє завдання, вимагати від вчителя скасувати який-небудь вид роботи). Але і не змушуйте дитину переробляти завдання, виконувати нудну монотонну роботу, заучувати додатково важкий та незрозумілий матеріал. Навчання повинно бути важким, але посильним.
- Ні в якому разі не карайте дитину за невдачі у навчанні. Це сприяє зниженню мотивації.
- Уникайте особистісних порівнянь з однокласником! Це збільшить в дитині ступінь непевності. Батьки повинні стежити не тільки за тим, як вони коментують дії своїх дітей, але і як вони оцінюють інших. Слова «Танечка така розумна!» Або «Діма справжній вундеркінд!» Можуть створити у вашої дитини статичне негативне уявлення про себе.
- Поясніть дитині, як вона може самостійно розпланувати навчання, задавши їй непрямі запитання: «За яких предметів у тебе сьогодні завдання? З чого ти хочеш почати?» Перевіряйте завдання тільки тоді, коли дитина їх закінчить.
- Батькам бажано відмовитися від акцентів, які пригнічують навчальну мотивацію і орієнтування підлітка на отримання оцінки (матеріальну винагороду, активне наполягання вчитися тільки на «10 – 12» і т.д.).
- Пам’ятайте: якщо підліток проявляє небажання вчитися – це не примха, а крик про допомогу. Не сваріть, а з’ясуйте причини такої поведінки.