Профорієнтація. Куди піти вчитися? Як обрати навчальний заклад?

 

На календарі лютий, а отже скоро пробне ЗНО, здача ЗНО, вступ…..вибір спеціальності і навчального закладу. Вже наші випускники і визначились, але…питання залишились…

Тому кілька порад від психолога не завадять!!!

Ось корисні ресурси:

Proforientator.info – це безоплатна допомога у виборі професії!!!

ДОПОМОЖЕ САЙТ – https://vstup.edbo.gov.ua/

 

При виборі навчального закладу,  професії, потрібно все обміркувати і дати відповідь в першу чергу собі на важливі питання:

“Чого ти взагалі хочеш? Що тебе радує? Як думаєш, ти щаслива людина?” «Що ти відчуваєш? Від чого отримуєш задоволення? що б ти робив, якби була можливість не ходити в ліцей?»

Дитині важливо бути впевненою, що її думка важлива, її хочуть розуміти та дослухатися. Для того, аби щось обирати, має бути впевненість, що вибирати дозволено, і що це вибір конкретно ТВІЙ, а не чийсь. 

Коли ти обираєш щось для себе, як-от професію, то ставиш у центр себе. Це ТИ обираєш, окрема людина зі своїми інтересами, потребами.

Інколи батьки помиляються. Наприклад, обламують дітям крила, бо самі не знають нічого про ту чи іншу професію, не уявляють, де і як можна реалізуватися. Їм хочеться для дітей дуже зрозумілу професію, а невідоме їх лякає. Інша справа, коли батьки бачать у своїй дитині когось конкретного: “з твоїми мізками тільки в науку”, “я бачу в тобі ветеринара”.

І тим, і тим батьки самі закладають бомбу сповільненої дії, ризикуючи почути за кількадесят років, що зіпсували дитині все життя. 

ВИСНОВОК: Основна роль батьків – це спостерігати, помічати та давати пробувати все.

ПОРАДА: Для того, аби зрозуміти, в якому напрямку рухатися, треба також знати бодай щось про професії, які розглядаєш. І не просто знати, а потестувати їх, спробувати на практиці.

ПІДКАЗКА: Куди вступити? Де знайти СВІЙ заклад і СВОЮ спеціальність????

Зроби наступне:

Крок 1. Подумай, що тебе цікавить у житті, до чого прагнеш, чим подобається займатися, що б хотів робити, які професії подобаються, які умови праці приваблюють, що ти хотів би отримувати від своєї майбутньої професії? .

Крок 2. Уважно вивчи класифікацію професій за предметом, метою, знаряддями і умовами праці (звернись до пункту “Класифікація професій” у розділі “Поради”). Скористайся диференцiйно-дiагностичним і професiйно-дiагностичним опитувальником) і запиши формули “своїх” професій (див. мал. Яруси класифікації професій). У разі необхідності, звернись до спеціаліста з профорієнтації (профконсультанта чи профорієнтолога служби зайнятості) за розшифровкою твоїх формул.

Крок 3. Визнач свій професійний тип та відповідне професійне середовище, яке тобі підходить найкраще (скористайся методикою класифікації професій), та узгодь його з професіями, які ти визначив для себе в попередньому кроці.

Крок 4. Вивчи свої професійні інтереси і нахили, мотиви вибору професії скориставшись методиками Карта інтересівДДОПДОМотиви вибору професії і співстав їх з професіями, які тобою були визначені в попередніх кроках. Якщо там були професії, які не співпали з твоїми інтересами і нахилами, то викресли їх зі свого списку, залишивши тільки ті, які потрібно поглиблено вивчити.

Крок 5. Вивчи детально описи професій, які ти відібрав (розділ “Професії”); поговори, по можливості, з представниками цих професій та з’ясуй, у чому зміст їхньої праці, чим вони їм подобаються. Познайомся з характером і умовами праці, поцікався, де вони отримували цю професію і які реальні можливості працевлаштування. Спробуй, по можливості, випробувати себе в цих професіях, хоча би в змодельованих професійних ситуаціях.

Крок 6. Склади перелік вимог, які висувають визначені тобою професії до людини, до її психофізіологічних і фізичних якостей та запиши їх (звернись до розділу “Професії”).

Крок 7. Визнач свої задатки, здібності, темперамент, риси характеру, вольові якості (методики: Спеціальні здібності людиниЗагальні творчі здібностіОпитувальник АйзенкаХарактерологічні риси особистостіПрофесійно важливі риси характеру особистостіВольова організація особистості), трудові навички (за результатами вивчення шкільних предметів та занять у гуртках, секціях, спецшколах тощо); визнач свій фізичний розвиток і стан здоров’я (звернись до лікарів).

Крок 8. Дізнайся в міському (районному) та обласному центрах зайнятості про професії та спеціальності, які потрібні на ринку праці сьогодні та реальне працевлаштування за спеціальностями, які ти визначив для себе,  та визнач бажаний рівень професійної підготовки за ними (звернись до розділу “Центри”).

Крок 9. Оціни свою відповідність вимогам кожної з професій, які ти визначив і проаналізував: чи розвинені у тебе професійні якості, чи відповідають твої здібності, психологічні особливості, стан здоров’я вимогам професій, які ти хотів би обрати. Визнач, яка професія із всього списку найбільше тобі підходить за всіма пунктами вимог. У разі необхідності розроби план самовиховання і саморозвитку необхідних якостей та порадься зі спеціалістом-психологом або професійним консультантом.

Крок 10. Визнач, які труднощі, перешкоди, помилки, протидії тих чи інших людей можуть виникнути при досягненні твоєї професійної мети (звернись до сторінки «Помилки при виборі професії»).

Крок 11. Визнач основні практичні кроки до успіху: у якому навчальному закладі ти можеш отримати професійну освіту (звернись до сторінки “Абітурієнту”), як розвивати у собі професійно важливі якості (звернись до профконсультанта, педагогів), як можна отримати практичний досвід роботи за “своєю” спеціальністю (займатись у відповідних гуртках, секціях, МАН тощо), як підвищити свою професійну майстерність та конкурентоспроможність на ринку праці.

Крок 12. Перед тим, як прийняти остаточне рішення, не забудь порадитися також з батьками, рідними, друзями, вчителями, психологом, профконсультантом, шкільним лікарем та іншими дорослими, які добре знають тебе. Зробивши остаточний вибір, розроби план самопідготовки до зустрічі з майбутньою професією, включаючи вибір навчального закладу. Не відступай перед труднощами, будь наполегливий у досягненні поставленої мети.

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *