Креативність – головна якість людини в 21 столітті

Креативність (англ. create – створювати, creative – творчий) – це:

  • здатність створювати і знаходити нові оригінальні ідеї, що відхиляються від прийнятих схем мислення успішно вирішувати поставлені завдання нестандартним чином, а також здатність вирішувати проблеми , що виникають всередині статичних систем;
  • бачення проблем під іншим кутом і їх рішення унікальним способом. Креативне мислення це революційне і творче мислення, що носить конструктивний характер.

Креативне мислення має цінність в бізнесі, науці, культурі, мистецтві, політиці, – словом, у всіх динамічних життєвих областях, де розвинена конкуренція. В цьому і полягає цінність креативності для суспільства.

Креативність – це створення нового з того, що вже є.
Креативність – це вирішення проблем абсолютно новим неординарним способом.
Креативність – це відмова від стереотипного мислення.
Креативність – це гнучкість і оригінальність.
Креативність – це схильність до аналізу і синтезу.
Креативність – це здатність інтуїтивно відчути правильний напрямок думки.
Креативність – це вміння генерувати велику кількість ідей.
Креативність – це здатність до нового незвичного бачення проблеми або ситуації.

Переваги креативності:

  • Креативність допомагає вирішувати існуючі проблеми, адже найкраща ідея здатна допомогти знайти вихід зі складної ситуації.
  • Креативне мислення підштовхує особистість знаходити найнезвичайніші шляху розвитку.
  • Креативність робить життя нескінченно різноманітним.
  • Креативність дозволяє реалізувати творчий задум.
  • Креативність допомагає знайти шляхи для самореалізації.

Креативні навички поціновуються у кожній професії. До того ж, людина, здатна неординарно мислити, часто знаходить себе в центрі уваги й притягує до себе оточуючих завдяки оригінальному баченню світу й непередбачуваній манері висловлювання. Тож розгляньмо кілька простеньких прийомів, спрямованих на розвиток творчого мислення, які можна практикувати незалежно від місцезнаходження.

1. “Детектив”.

 Їдучі в транспорті або крокуючи вулицею, повсякчас звертайте увагу на людей, що волею обставин знаходяться поруч. Мова йде про звичайнісіньких, пересічних на вигляд громадян, одягнених у простенькі футболки й рожеві з вушками велюрові спортивні костюми. Увага-увага: будь-хто з них може виявитися агентом під прикриттям! Спробуйте подумки створити для кожної людини альтернативну історію. Хто сказав, що цей чемний, на перший погляд, білявий юнак у напрасованій тенісці ще вчора не облаштовував брови пірсингом, не носив довге волосся й брутальну футболку «Рамштайн».

2.“Увага на задній план!”

Цю вправу проілюструю прикладом, який підмітив один мій знайомий на фейсбуці. За його спостереженнями, “у кожної родини є світлина з відпочинку, де ви, нічого не підозрюючи, невинно прогулюєтеся на задньому плані”. Здатність помічати незаплановані деталі, які відбуваються позаду головних героїв або основного сюжету на фото, стане в пригоді, коли доведеться мислити швидко й ураховувати багато факторів під час прийняття рішень. Спробуйте – і ви одразу помітите, наскільки багатовимірний світ. Життя всюди! Життя не буває другорядним! Особливо враховуючи, що більшість фотошедеврів, на які ми натрапляємо в соціальних мережах, створюється спонтанно й невдумливо – аж ніяк не звертаючись до концепцій витримки, композиції і перспективи.   Дана вправа також неабияк розвиває почуття гумору – тим паче якщо практикуватися з другом!

3.“Нове застосування”. Ця вправа насамперед сподобається природженим інноваторам, а також допоможе тим, хто відчаївся знайти нові ідеї для продукту або проекту. Так само як із живими створіннями (див. Вправу 1), можна погратися з предметами, придумуючи звичайнісіньким, рядовим речам нові, подекуди чудернацькі застосування. Наприклад, розрізану на дві частини пластикову пляшку з-під мінералки можна використовувати замість вазону для рослин на зразок петрушки й укропу, тим самим перетворивши підвіконня на міні-грядку чи оранжерею.

4.«Прокачуємо словниковий запас». Вправа на розширення лексичного діапазону. Підмічаємо людину, предмет або явище, яке на свою голову втрапило у наше поле зору, й ставимо собі за мету назвати 10, 20 чи більше прикметників, якими можна його описати. Будьмо чесними самі з собою! Під час виконання цієї вправи вмикаємо своє відчуття мови й нещадно відмежовуємо описи, які не підходять до слова-героя нашої історії. Наприклад, кожен, хто має досвід спілкування із вершками середньої школи, не зволікаючи скаже, що старшокласники бувають відчайдушні, чудернацькі, зухвалі, галасливі, захоплені. Наступний рівень: характеризувати обрану людину/річ лише словами, які стосуються її виключно на даний момент. Наприклад, “стурбованим”, “байдужим” чи “приголомшеним” і т.п..  

5.«Вигадуємо нові слова». Ще один метод розважально-лінгвістичного тренування. Б’юсь об заклад, що всі ми частенько відчуваємо, що хочемо виразити своє ставлення до чогось або задекларувати сутність чогось, але такого вислову не існує!  Тому вигадуйте самі, але такі, щоб не образили (при умові якщо ви скажете в голос))).

6.«Мрійте!» Процес мріяння – найпростіший спосіб отримувати насолоду обік з розвитком креативного мислення. Іще й трапляється поза нашим контролем! Створення кінофільму в думках і перенесення його на візуальний простір із додаванням звукових, смакових і дотикових ефектів може стати непоганим тренуванням образного мислення, а якщо ви ще й вирішите вдатися до систематичного прокручування кінострічки, де ваша мета втілена в життя, то запуститься механізм так званої “позитивної візуалізації”. Багаторазово підтверджено, що людина, яка активно візуалізує свій емоційний і фізичний стан, коли її мета досягнута, окрім прокачування скілу креативності має вищі шанси досягти успіху (щоб дізнатися більше, гуглимо “візуалізація за Зеландом” і насолоджуємося омріяними результатами).

7.«Тридцять кіл». Це коротка вправа, яка дозволяє швидко «ввімкнути» творче мислення. Вона підходить для самостійного або групового використання. Кожен учасник отримує папірець із тридцятьма порожніми колами однакового розміру. Завдання полягає у тому, щоб за три хвилити перетворити якомога більше кіл на щось, що легко упізнати. Наступний крок – аналіз. Якщо ви працювали в групі, варто порівняти результати з іншими учасниками. Скільки об‘єктів ви встигли придумати? Чи легко приходили до вас ідеї? Наскільки ці ідеї різноманітні? Чи хтось із учасників порушував правила, наприклад, з‘єднував кола?

Як бачимо, працювати над власними творчими здібностями можна і без застосування принципів тайм-менеджменту і повної самоорганізації. Усі вони нагадують гру – а ми любимо ігри. Всі ми любимо заглибитися в чарівність дитинства і час від часу споглядати драконні бої між співвітчизниками й політиками та плисти на тролейбусі повз океани тротуарів і спекотливого літа.   Приділяючи цим простим вправам хоча б десять хвилин на день, ви не помітите, як ваше мовлення стане живішим і метафоричнішим, люди почнуть заслухатися вашими образними оповідками, а незнайомці навколо раз у раз підмічатимуть таємничу посмішку на вашому обличчі. В тролейбусах усміхнених людей ой-як не вистачає!

 

Використані джерела:

 https://psy-practice.com/publications/rabota-obshchestvo/6-prostih-vprav-dlya-rozvitku-kreativnosti-dlya-doro/  © psy-practice.com

 

https://creativecountry.org/aboutcreate/

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *